Artikkelen er sponset.
Netthandel dreier seg om mye mer enn bare salg av dingser, klær eller dagligvarer til vanlige privatkunder. I 2023 er netthandel også helt avgjørende innenfor B2B-markedet, det vil si markedet for handel mellom ulike selskaper. Det fører igjen til netthandel inntar helt nye produktkategorier – fra gravemaskiner og anleggsutstyr til byggematerialer og råvarer.
Likheter med netthandel i privatmarkedet
I privatmarkedet er det mange som velger netthandel fordi at prisene er lave, utvalget er stort og selve kjøpsprosessen er rask og effektiv. Disse faktorene er direkte overførbare til bedriftsmarkedet, og kanskje da med enda mer fokus på en strømlinjeformet kjøpsprosess. Ved kjøp av svært spesialisert utstyr, som for eksempel tilbehør og utstyr til en Hanix H15B anleggsmaskin, vil bedriftskunder allerede ha tilgang til et bredt utvalg og relativt transparente priser i B2B-markedet. Derfor er effektivitet og enkelhet i kjøpsprosessen ekstra viktig i slike sammenhenger.
Stadig høyere grad av automatisering
Mange privatpersoner drømmer om å ha et kjøleskap som bestiller dagligvarer helt på egen hånd, og det er gjort noen eksperimenter med bruk av kameraer og andre sensorer. I bedriftsmarkedet har bruken av automatiserte bestillinger kommet mye lengre, særlig når det gjelder de nettbaserte transaksjonene i produsent- og grossistledd. Det er helt enkelt ikke særlig effektivt å drive med manuelle bestillinger når automatikk og prognoseverktøy kan gjøre den samme jobben helt automatisk.
Slik teknologi benyttes for eksempel i dagligvarebransjen, der bestillinger til den enkelte butikk genereres automatisk. En nettbestilling til grossisten lages basert på varebeholdning, historisk salg og en prognose om forventet salg fremover. Resultatet blir en vareflyt som er mer strømlinjeformet sammenlignet med hvis et menneske bestiller.
Automatiske bestillinger og bruk av artifisiell intelligens vil sannsynligvis spille en alt større rolle innenfor B2B-netthandel i fremtiden. En alt mer skreddersydd produktflyt vil legge til rette for både effektiv drift og en bedre kundeopplevelse, noe som vil skape en selvforsterkende effekt for praktisk talt alle B2B-aktører.