Gode renholdsrutiner er kanskje ikke det aller mest spennende man kan jobbe med i en bedrift, men samtidig er renhold et suksesskriteria innenfor praktisk talt alle bransjer. For noen vil godt renhold være forskjellen mellom åpent og lukket spisested, for andre vil effektene være vanskeligere å få tak i, men det betyr ikke at de er mindre viktige.
Grunnleggende daglig renhold i alle bransjer
Alle virksomheter med et fysisk utsalgssted, et kontor, et lager eller annet lokale trenger grunnleggende renhold av for eksempel gulv og overflater. Med moppesystemer og flatmopper er det enkelt å utføre nødvendig gulvrengjøring i mindre lokaler, til større arealer er det vanlig å bruke gulvrengjøringsmaskiner.
Periodisk vasking av andre overflater er også nødvendig. På et kontor kan det handle om grunnleggende støvtørking, men også mer omfattende rengjøring og nedvasking med jevne mellomrom. I andre lokaler har aktiviteten selvfølgelig mye å si for hvordan det daglige og periodiske renholdet skal legges opp.
Overholdelse av lovkrav – men også mye annet
Det er viktig å huske på at godt renhold henger sammen med en rekke ulike lovkrav. Innenfor servering og dagligvare finnes det strenge krav til renhold og korrekt håndtering av mat, og avvik kan i ytterste konsekvens føre til at et spisested eller en butikk må stenge. Det kan få katastrofale følger for omsetning og lønnsomhet på både kort og lang sikt. Samtidig er det viktig å huske på at et forsvarlig rengjort lokale også er en forutsetning i andre bransjer.
I tillegg er det selvfølgelig lovkrav ikke den eneste faktoren man må være klar over. Både kunder og ansatte vil legge merke til manglende renhold, samtidig som et godt rengjort lokale med skinnende rene flater vil skape et både profesjonelt og innbydende inntrykk. Derfor er godt renhold helt avgjørende for både store og små bedrifter – enkle og ryddige rutiner kan gjøre renholdet til et konkurransefortrinn.