For enkelte organisasjoner fremstår arbeid med ESG som bare enda et rapporteringskrav fra myndigheten. Det stemmer kanskje at det er myndighetskrav som fører til at mange bedrifter formaliserer arbeidet med bærekraft, men det er samtidig viktig å anerkjenne at ESG handler om mye mer.
ESG enkelt forklart – fra miljø til forretningsetikk
Det finnes mange gode beskrivelser av temaet ESG. Hvis du lurer på hva er ESG, er det ikke nødvendig å gjøre forklaringen av forkortelsen mer komplisert enn som følger:
- Enviromental er det første engelske ordet i forkortelsen ESG, og det handler om hvordan en organisasjon jobber med miljøet rundt seg. Det kan dreie seg om ressursbruk, miljørisikoer og behandling av dyr.
- Social er det andre fokusområdet, arbeid med sosiale forhold omfatter hvordan en virksomhet forholder seg til aktører som ansatte, lokalsamfunn og kunder. Problematiske områder kan være knyttet til arbeidsforhold, helse og sikkerhet eller mangfold.
- Governance er det tredje aspektet i ESG, og kan oversettes med omtrent forretningsetiske forhold. Denne tematikken er svært bred, og kan omfatte alt fra revisjon og internkontroll til likelønn eller bestikkelser.
Det er åpenbart at disse temaene er viktige ikke bare når det gjelder å overholde rapporteringskrav, men også for å skape en bærekraftig og lønnsom virksomhet.
Arbeid med ESG som et konkurransefortrinn
Å levere korrekt ESG-rapportering til myndighetene er obligatorisk for alt flere organisasjoner. Samtidig er det viktig å huske på at grundig arbeid med bærekraftig forretningsdrift også kan være et konkurransefortrinn.
Kunder er opptatt av bærekraft, både når det gjelder miljø, sosiale forhold og forretningsetikk. Å gjøre et godt arbeid med ESG vil redusere risiko for omdømmetap, men samtidig også styrke merkevaren. I tillegg kan gode tiltak rettet mot bærekraftig drift redusere både svinn, risikoen for ulykker og andre tap i driften. Derfor er det uten tvil slik at arbeidet med ESG handler om mye mer enn rapportering for norske bedrifter.